Minęła kolejna rocznica wstąpienia Polski do krajów Unii Europejskiej. W związku z tak ważnym momentem dla Polski chciałyśmy się podzielić naszymi dokonaniami dydaktyczno – wychowawczymi z zakresu edukacji europejskiej. W ramach realizacji edukacji europejskiej przeprowadzone zostały w zajęcia otwarte.Obecni na zajęciach byli uczniowie klas IIIa i IIIb objęci programem pt.” Przyjaciele z Europy” oraz zaproszeni nauczyciele i rodzice. Uczestniczący w zajęciach uczniowie brali udział w przygotowanych zadaniach i konkurencjach działając indywidualnie jak i w grupach.
Celem zajęć otwartych było:
- posumowanie dwuletniego cyklu zajęć edukacji europejskiej, realizowanego w oparciu o program pt. „Przyjaciele z Europy”;
- umożliwienie młodym Europejczykom sprawdzenia i zaprezentowania swoich umiejętności i wiedzy;
- propozycja zajęć w formie zabawy skierowana wobec nauczycieli;
- przedstawienie rodzicom pracy nauczycieli i uczniów w ramach współpracy ze środowiskiem;
- integracja klas III oraz współpraca w grupie rówieśniczej.
Scenariusz zajęć otwartych Polska w Unii Europejskiej.
Czas: około 3 godziny lekcyjne.
Strój uczestników: żółte i niebieskie koszulki.
Pomoce:
- nagłośnienie, magnetofon, kabel;
- kasety z piosenkami /Oda do radości, Europo witaj nam/;
- 12 żółtych gwiazd, duży niebieski prostokąt /format arkusza szarego papieru/;
- duża mapa krajów Unii Europejskiej;
- nazwy wybranych państw i stolic Unii Europejskiej;
- 20 niebiesko-żółtych balonów;
- 5 ławek gimnastycznych;
- słowa piosenki Europo witaj nam;
- ksero mapy Europy;
- małe banknoty waluty unijnej /100/;
- samo przylepne znaczki /100 sztuk/.
Konkurencje:
- Rękodzielnictwo- nawlekanie korali z makaronu /sznurek, makaron kolanka/. Drużyna ma za zadanie nawlec w ciągu 1 min jak najdłuższy sznur korali.[Włochy]
- Sport- zjazd na sankach /2 ścierki do podłogi, 2 skakanki- jedno dziecko siedzi po turecku na szmacie i trzyma skakankę a drugie dziecko ciągnie je/. Która z drużyn dotrze pierwsza do mety.[Austria]
- Arkana kuchni- układanie przepisów kulinarnych /4 listy przepisów z różnych krajów/. Zadaniem drużyn jest ułożyć wylosowany przepis kulinarny z puzzli i nazwać go.[Grecja i Włochy]
- Geografia- zagadka z mapą /9 map Europy na ksero/. Należy podpisać jak najwięcej państw Unii Europejskiej w czasie 10 min.
- Mennica- bijemy monetę 1EURO /2 wałki plasteliny, wzór monety/. Należy wykonać wg wzoru monetę 1EURO w ciągu 5 min.
- Kolekcjonerstwo- przedmioty /10 przedmiotów związanych z danym państwem/. Zawodnik losuje 1 przedmiot i ma powiedzieć z jaki państwem mu się kojarzy.
- Mowa- języki świata /5 zdań napisanych na kartkach: Gdzie jest toaleta? Gdzie jest hotel? Jak dojechać na lotnisko? Jak dojść do restauracji? Która godzina?/. Należy pokazać w formie dramy daną sytuację, a wszyscy widzowie odgadują o co chodzi?
- Rekreacja- łowienie ryb /5 butelek po dużym KUBUSIU, 5 ołówków i nitek/. Zadanie polega na opuszczeniu ołówka, tak by znalazł się w butelce na dnie.[Portugalia]
- Ogrodnictwo-sadzenie trawy /2 zielone bibuły karbowane, 4 nożyczki, 2 kleje/. Zadaniem dwóch drużyn jest pocięcie bibuły na paski oraz jej nacięcie i sklejenie tak by powstała jak najdłuższy odcinek trawy.[Holandia]
- Szyfrogram- układanka /napisy Portugalia, kartki papieru, długopisy/. Zadaniem drużyn jest ułożyć jak najwięcej wyrazów z wyrazu Portugalia.
- Muzyka- jaki to utwór? /nagranie Zorby/. Należy odgadnąć jaka to melodia i z jakiego kraju pochodzi?
- Sport- piłkarze /4 piłki nożne/. Należy jak najdłużej odbijać piłkę.[Wielka Brytania]
- Architektura- wiatrak /2 kubki po jogurcie, szpilki, taśma klejąca, nożyczki, klej, korek plastikowy, brystol, papier kolorowy/. Zadanie polega na wykonaniu wiatraka do mielenia zboża w ciągu 20 minut.[Holandia]
- Abstrakcja- wyklejanie/ małe banknoty unijne, klej, szary arkusz papieru/. Trzeba wykleić banknotami napis: UNIA EUROPEJSKA.
- Historia- wiedza. Należy podać datę wejścia Polski do Unii Europejskiej.Ekologia- kwiaciarstwo /4 gazety/. Zadanie polega na wykonaniu tulipana z gazety bez użycia nożyczek.[Holandia]
- Taniec- Harnaś /muzyka góralska/. Należy wykonać taniec zbójecki.
- Europejczyk- państwa i stolice /nazwy państw Unii Europejskiej w barwach narodowych/. Zadanie polega na dopasowaniu państwa, stolicy i barw narodowych.
Przebieg:
- Powitanie.
- Zaśpiewanie wspólnie hymnu UNII Oda do radości.
- Wyjaśnienie zasad udziału w poszczególnych konkurencjach przeplatanych piosenką Europo witaj nam /co czwarta konkurencja/.
- Podsumowanie.
- Wspólna piosenka Europo witaj nam.
- Zakończenie.
W zajęciach wykorzystano:
- tekst Jacka Cygana Europo witaj nam śpiewany przez Krzysztofa Krawczyka z programu telewizyjnego TVP 2 Europo daj się lubić,
- materiał dodatkowy oparty o zeszyt ćwiczeń Przyjaciele z Europy Polskiego Wydawnictwa Edukacyjnego w Warszawie, autorstwa mgr Elżbiety Niewęgłowskiej i mgr Bernarda Czerwińskiego przeznaczonego do realizacji edukacji europejskiej w klasach I-III.
CO DAŁO WŁĄCZENIE SIĘ W PROGRAM EDUKACJI EUROPEJSKIEJ PT. „PRZYJACIELE Z EUROPY”?
Zajęcia były prowadzone w oparciu o podręcznik pt. „Przyjaciele z Europy”
Celem dwuletnich cyklicznie odbywających się zajęć było przybliżenie tradycji i zwyczajów, zaznajomienie uczniów z krajami Unii Europejskiej; z czego słyną poszczególne państwa, czym głównie zajmuje się ludność zamieszkująca tam, jaka jest kultura, zwyczaje i obyczaje narodowe oraz gdzie na mapie świata leżą kraje Unii Europejskiej.
W trakcie zajęć dydaktyczno - wychowawczych, dzieci wykonywały wiele zadań, ćwiczeń indywidualnie i grupowo.
Miały one na celu rozwijanie umiejętności takich jak:
- planowania, organizowania własnej pracy;
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach;
- prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych;
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym;
- przygotowanie się do publicznych wystąpień;
- efektywnego/ współdziałania w zespole;
- budowania więzi międzyludzkich;
- podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji;
- rozwiązywania problemów w sposób twórczy;
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł;
- efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- odnoszenia do praktyk zdobytej wiedzy;
- tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków;
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
- przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych;
- rozwijanie dociekliwości poznawczej;
- stawanie się bardziej samodzielnym;
- odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych;
- kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych;
- funkcjonowania i współtworzenia wspólnoty klasowej i szkolnej.
Uczniowie dodatkowo wzbogacali zajęcia przynosząc eksponaty, pamiątki i materiały przywiezione, wypożyczone lub przygotowane przez poszczególnych uczniów. Każde z dzieci miało możliwość swobodnej wypowiedzi na wybrany przez siebie temat dotyczący danego państwa omawianego w trakcie zajęć.
Uczniowie, którzy nie mieli możliwości przyniesienia materiałów mogli wykazać się w inny sposób, przygotowując np. zagadkę, rebus związany z omawianym państwem.
Nauczyciele prowadzący zajęcia uatrakcyjniali je włączając atrakcyjne gry i zabawy np. taniec Zorby, słynne spaghetti z wełny, pizza al.’a beret to. Na zakończenie zajęć dzieci wykonywały kartkę do albumu i zawieszały nazwę poznanego kraju w barwach narodowych na tablicy zatytułowanej Państwa Unii Europejskiej.
Realizacja dwuletniego cyklu edukacji europejskiej była dobrym momentem na: przybliżenie tematyki państw Unii Europejskiej oraz przygotowaniem dzieci do doniosłej chwili w dziejach Polski, a mianowicie przystąpieniem naszego państwa 01.05.2004r. do krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Atrakcyjna forma zajęć pozwoliła rozwijać się indywidualnie przez wspólną zabawę w serdecznej i miłej atmosferze.
Czego i wszystkim nauczycielom życzymy.
Opracowały: mgr Jolanta Burny
mgr Małgorzata Majchrzak
mgr Małgorzata Śliżewska